Czy rozszerzenie kanału sprzedaży off – line o kanał on – line gwarantuje zwiększenie sprzedaży?

Wiele firm twardo broni się przed wejściem ze swoją ofertą do Internetu. Szefowie tych firm uważają, że tradycyjne metody sprzedaży bezpośredniej stwarzają dużo większe możliwości pozyskania klienta, niż sprzedaż poprzez sklep internetowy. W przypadku firm, które oferują swoje produkty poprzez rozbudowaną sieć franczyzową zwykle mamy do czynienia z innym zjawiskiem. To partnerzy biznesowi obawiają się, że sklep internetowy odbierze im część klientów.

Czy niechęć niektórych firm do wejścia ze swoją ofertą do sieci jest uzasadniona. Zapewne w niektórych przypadkach może to być w pełni racjonalne działanie, ale w zdecydowanej większości przypadków rozszerzenie kanału sprzedaży off-line o kanał on-line gwarantuje zwiększenie sprzedaży. Sklep internetowy daje możliwość dotarcia ze swoją ofertą do zdecydowanie większej liczby klientów i w ten sposób zwiększenia sprzedaży. W wielu przypadkach poprzez sklep internetowy firma zdobywa klientów z całego świata, co przy sprzedaży on-line nie jest fizycznie możliwe.

Posiadanie kanału sprzedaży on-line obok kanału off-line to dzisiaj standard

W przypadku posiadania obu kanałów sprzedaży można zaobserwować masowe zjawisko polegające na kupowaniu za pośrednictwem kanału on-line, a odbieraniu produktu poprzez kanał off-line. W ten sposób firma ma możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z klientem. Dodatkowo przy odbiorze towaru przez klienta w sklepie istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient dokona dodatkowych zakupów (cross-selling).

Co ciekawe, można nawet zaobserwować odwrotne zjawisko. Sklepy, które prowadziły tylko sprzedaż on line zaczynają otwierać sklepy off line. Przykładem takiego sklepu jest Merlin. Dzięki temu klient może dodatkowo zaoszczędzić na zakupie dokonanym w sieci, ponieważ odbierając towar osobiście nie musi płacić kosztów przesyłki.

Dla firm, które obsługują rynek detaliczny uruchomienie sklepu internetowego to gwarancja zwiększenia sprzedaży.

Powszechna dostępność do Internetu sprawia, że zmieniły się nawyki zakupowe klientów. Z publikowanych badań konsumentów wynika, że ponad 80% kupujących przed dokonaniem zakupu poszukuje najpierw informacji w Internecie na temat produktu. Do tego celu używana jest przede wszystkim wyszukiwarka Google. Połowa konsumentów zmienia zdanie na temat zakupu, wyboru sklepu, a nawet marki pod wpływem informacji znalezionych w Internecie. Posiadając sklep internetowy masz dodatkową szansę, że klient wybierze twój produkt, a nie produkt konkurenta. Gdy nie masz sklepu internetowego to nie masz nawet takiej szansy.

Do zakupów i szukania informacji o produktów głównie wykorzystywane są komputery oparte na systemie Windows. Jednak coraz większą rolę w decyzjach zakupowych odgrywają informacje wyszukiwane za pośrednictwem przeglądarek zainstalowanych w smartfonach. Dla coraz większej liczby użytkowników sieci, to smartfon staje się głównym narzędziem dostępu do Internetu. Z informacji udostępnionych przez T-Mobile wynika, że zakupów za pośrednictwem smartfona dokonuje 10% użytkowników w Polsce.

Odpowiadając na pytanie postawione w tytule, można stwierdzić, że posiadanie obu kanałów sprzedaży powinno wpłynąć na zwiększenie sprzedaży w każdej firmie.

You must be logged in to post a comment.